2019

Nytt får denna terminen är vad vi kallar för FYS-MYS.
En hrlig blandning av lekfull styrketräning och avslappningsövningar.
Detta kommer till en början att erbjuda, torsdagar  i Nacka på Myrsjöskolan
 

Läs hela inlägget »

"Skogsbad och hälsa i naturen med Bon Studio "

Skogsbad är en skön mindfulnessmetod i naturen som Bon Studio erbjuder under Lida Friluftsfest. Dessutom bjuds det på cirkelpass och kostföreläsning. 
Bon Studio ger ett smakprov inför kommande helgaktiviteter som kommer att
erbjudas på Lida friluftsgård. 

Mer infomration finns att läsa här

https://www.lida.nu/att-gora/evenemang-pa-lida/lida-friluftsfest/bonstudio/?fbclid=IwAR1TaIw_xooXQjlMaoz8lrgQY9_VDZjPrfZGlIiTtOqOytYRpWLHx9ejHfY

Läs hela inlägget »

Den omtalade superfood nöten finns äntligen i Sverige
Utöver sin rika smöriga och unika smak finns det många fler anledningar till varför Pilinöten tagit sig till Sverige och nu beskrivs som det nya tillskottet inom superfoods. Superfoods är ett samlingsnamn för livsmedel som innehåller många näringsämnen och därav har många hälsofördelar. Pilinöten är komplett med protein och innehåller många viktiga vitaminer och mineraler. I Pilinötter hittar du näringsämnen som magnesium, kalium, kalcium, fett, protein, fosfor, zink, Vitamin B och Vitamin E. Den är dessutom rik på antioxidanter. Dess näringsämnen gör att Pilinöten har många hälsofördelar att skryta med. Den hjälper till att främja hjärthälsan, upprätthålla hälsosamma blodsockernivåer, främja muskelfunktion och vävnadsutvecklig, hjälper till att övervinna sömnproblem, boostar hud och hår samt ger dig naturlig energi.

Vill du också köpa denna super nöt?
Den finns att köpa här

ANGE KODEN : PFM19 i kassan så får du fri frakt. 

https://pilinoten.se/categories

 

Läs hela inlägget »

Tävla på instagram

Vill du också vara med och tävla? In och läs mer på instagram @studio_cavallin

Tävlingen avslutas den 10 april kl 22:00 och presenteras på instagram.

 

Läs hela inlägget »

Träning och alkohol – en dålig kombination

Många förstår att man inte ska träna med baksmälla, men hur kan en kvälls festande förstöra både utförda och kommande träningspass?

Alla former av träning, speciellt träning med hög intensitet, belastar kroppen och ställer stora krav på återhämtningen. Om målsättningen är att utveckla konditionen ska en kvalitetsmässig träning balanseras med så god återhämtning som möjligt.
En god återhämtning säkras genom att sova långa nätter, äta näringsrik mat och genom att undvika extra belastande faktorer som till exempel stress, brådska, mediciner, rusmedel, ohälsosam mat och konflikter i vardagen.
Men en av de mest störande faktorerna för återhämtningen är alkohol. Det behövs inte stora mängder alkohol för att störa återhämtningen nattetid – två portioner räcker! Och när mängden alkohol ökar, så ökar förstås också den negativa effekten.

Redan efter två portioner alkohol minskar återhämtningen under den tidiga sömnfasen. 
Trots att alkohol bidrar till att vi somnar snabbare ökar dock det sympatiska nervsystemets aktivitet. Det betyder att vi också utsätts för stressreaktioner medan vi sover. Det parasympatiska nervsystemets funktioner som främjar återhämtning försvagas. Firstbeats Livsstilsanalys mäter stress och återhämtning. Med hjälp av den kan vi tydligt avläsa att kroppens ”vakenhet” ökar efter alkoholintag.

Att inta alkohol efter en effektiv kvällsträning minskar återhämtningen under sömnen – med upp till halva sovtiden. Många blir faktiskt överraskade av den svaga återhämtningen eftersom de själva upplever att de sovit gott!

Efter två vinglas i samband med middagen försvagas återhämtningen tydligt. Trots cirka sju timmars sömn är återhämtningen endast 37 %.

Förutom den negativa effekten på det autonoma nervsystemet bidrar också alkohol till minskad mängd REM-sömn under natten. REM-sömnen är viktig för hjärnan och all motorisk inlärning. Proteinsyntesen för muskeltillväxten försvagas också av alkohol. Många faktorer pekar på att alkohol minsann inte lämpar sig som en återhämtningsdryck efter träning. Vid regelbundet intag av 2-3 alkoholportioner om kvällen rubbas den återhämtande sömnen. Kroppen kan helt enkelt inte återhämta sig ordentligt.

När lusten faller på och man någon gång vill gå på fest kan man göra det med gott samvete – utan att det förstör målsättningarna för kondition och träning. Men då lönar det sig att avstå från de mest effektiva träningspassen i ett par dagar efteråt, eftersom återhämtningen från festandet tar sin tid. I det fallet förstör hård träning mer än det ger.


Avslutingsvis vill jag påminna alla om att vi också ska njuta av livet!
Men också vara medvetna om följderna. Några vinglas nu som då – eller till och med en ”berusning”- kan leda till att träningen inte ger effekt på en stund, men det hindrar inte en motionär från att fortsätta utvecklas. I synnerhet om träningen annars är vettig och levnadsvanorna är hälsosamma!

Om det blir några vinglas för många – se då till att du får en lugn ”dagen efter” med gott samvete!
Är du intresserad av hur alkoholen påverkar din egen träning?
Läs mer om Firstbeats Livsstilsanalys här 



Källor:
Pietilä J, Helander E, Myllymäki T, Korhonen I, Jimison H, Pavel M (2015). Exploratory analysis of associations between individual lifestyles and heart rate variability -based recovery during sleep. The 37th Annual International Conference of the IEEE Engineering in Medicine and Biology Society (EMBC’15), Milano, Italy 25.-29.8. (peer reviewed)

Skrivet av SATU TUOMINEN 

Läs hela inlägget »

DÄRFÖR SKA DU DRICKA HÄLSODRYCKEN CHAGA
Chaga (Inonotus obliquus), eller sprängticka som den heter på svenska, har genom tiderna fått smeknamn som ”Odödlighetens svamp”, ”Skogens svarta guld” och ”Gåvan från Gudarna”. Den har använts som medicinalväxt under flera tusen år för en lång rad åkommor och som en allmänt stärkande dryck. Den bjuder dessutom på en uppskattad smak som kan liknas med vanilj, vilket gör den till en både näringsrik och välsmakande hälsodryck.Svampen växer på björkar och ser ut som en förkolnad skrovlig utväxt. Där sitter den i 15-30 år och koncentrerar näring. Chaga växer förutom i Skandinavien även i Östeuropa, Japan, Korea, samt i de norra delarna av Nordamerika. Den är relativt sällsynt och hittas bara på ca 1 av 5000 björkar
Chagas rika näringsinnehåll
Chaga har ett komplext innehåll av näringsämnen som inkluderar, vitaminer, mineraler, spårämnen, polysackarider, fytokemikalier, melanin, aminosyror, steroler, saponiner, betulinsyra och SOD. Svampen innehåller kraftfulla antioxidanter och har ett mycket högt ORAC-värde mellan 60.000-360.000. ORAC står för Oxygen Radical Absorbance Capacity och mäts på 100 gram livsmedel. ORAC motsvarar den styrka som ett ämne har att neutralisera fria radikaler som orsakar oxidativ stress i kroppen, vilket kan bidra till att bryta ner kroppen celler. Antioxidanter har alltså förmågan att skydda cellerna och främja ett normalt fungerande immunsystem. Ju mörkare svampen är ju högre koncentration av melanin har den som bland annat är bra för vår hud.
Så använder du Chaga
Chaga finns att köpa både som bitar och som finmalet pulver. Bitarna ska kokas upp och sen ligga och dra i det varma vattnet så att man får ut alla nyttigheter. Chagapulvret är färdigt att blandas med varmt vatten och avnjutas direkt. Genom att tillsätta lite ingefära och honung så får du en riktigt välsmakande dunderdryck som kan vara extra välbehövlig i förkylningstiderna. Chagapulvret kan även blandas i annan dryck, smoothies, strös över gröten eller yoghurten.

(KÄLLA bodystore.com) 

Läs hela inlägget »
Kronisk stress utlöser en kedjereaktion
En artikel från Harvard Medical School Health Publishing uppger att ständig stress och de hormoner som den frigör får människor att överäta, och påminner om att ”överätande inte är det enda stressrelaterade beteende som kan få kilona att smyga sig på. Stressade människor sover färre timmar, rör mindre på sig och dricker mer alkohol – allt detta är faktorer som kan bidra till övervikt.”
Det innebär att om man inte äter bra (tillräckligt, nyttigt, med jämna mellanrum) är det svårare att hålla energin uppe och klara av den stress som man möter i vardagen. Och om man inte hanterar stress på ett bra sett brukar sömnen påverkas. Eller om man ser det från en annan vinkel: Om stressnivån är konstant hög är det mycket större sannolikhet att man tar felaktiga beslut kring maten – hoppar över måltider eller tar till lite snabb tröstmat för att få en tillfällig energikick. En hög stressnivå under dagen försämrar även förmågan att sova gott, vilket gör att den onda cykeln fortsätter och man blir för trött nästa dag för att hålla sig till en hälsosam kost.
Läs hela inlägget »

FIRST BEAT LIVSSTILSANALYS
analyserar din återhämtning och hjälper dig känna igen stressfaktorer på arbetet och fritiden. Även små förändringar kan märkbart förbättra ditt välbefinnande. Livsstilsanalysen bedömer sömnens kvalitet och tillräcklighet och hjälper dig hitta lösningar för bättre återhämtning. Livsstilsanalysen visar om du är tillräckligt aktiv och om din träning är tillräckligt effektiv för att skapa positiva effekter för hälsan och förbättra din kondition.

HUR FUNGERAR FIRSTBEAT?
Hälso- och livsstilsanalysen genomförs med hjälp av mätverktyg från Firstbeat som mäter hjärtfrekvensvariabilteten och omvandlar det till personlig information om dina stressnivåer, återhämtningsförmåga, konditionsförmåga (VO2Max) samt hur du sover. 

LIVSTILSANALYSEN HJÄLPER DIG ATT HITTA DIN KONDITIONSNIVÅ 
Att känna välmående är viktigt för människan som helhet. När vi rör på oss sover vi bättre och hanterar stressen i vardagen smidigare. Samtidigt får vi också mer energi. Ändå räcker inte tiden och motivationen till alla gånger! Ibland känns motion bara som ett nödvändigt ont.
Men det ska vara roligt att röra på sig!

STRESS
Långa perioder av stress utan tillräcklig återhämtning kan leda till allvarlig överbelastning och utmattning. Firstbeats livsstilsanalys kan belysa otillräcklig återhämtning innan det utvecklas till ett allvarligt problem. Medvetenhet möjliggör förebyggande lösningar som gör att du hela tiden kan ligga steget före.

Nyfiken på att prova? 

Klicka här för att skicka oss mail 

Läs hela inlägget »

Visste du att genom att blötlägga nötter och frön i vatten och salt och sedan torkar de igen så aktiverar du de? Blötläggningen ökar näringsupptaget samtidigt som denna meod neutraliserar enzymhämmare och gör så att det blir lättare för magen att smälta dem.

Hur gör man?

1. Dusköljer nötter och/ eller frön.
2. Du lägger de i en glasburk eller liknande
3. Fyller upp med vatten, lite mer än vad det är nötter,
4. Du har i lite havsalt ( 1 msk / l vatten) 
5. Låter de sedan stå under handuk i rumstemp i 10-12 timmar.
6. Häll av vatten och skölj de noga.
7. In i en ugn på låg temp och torka ( 50-70 grader) i ca 4 timmar.
8. Om du vill kan du också krydda de med nåt spännande. 

Lycka till. 
 

Läs hela inlägget »

Motivation till träning – Hur får man det?
Det är en smart idé att börja smått, med små steg framåt. Tro inte att du ska få till
5 dagar i veckan ( om man vill ha det hållbart över tid) om du aldrig annars har tränat.
Starta heller upp med 1-2 dagar i veckan och lägg istället på vart efter. På såvis minskar du kraven på dig själv, det
känns mer lustfyllt och man blir stolt över att man följer sin plan, istället för att
känna sig misslyckad över att det ”bara” blev 3 pass denna vecka. När man börjar träna är det oftast tungt och det är inte roligt alla gånger. Det många motiveras av är när man ser sina framsteg. Att bli duktigare och duktigare på någonting kan vara det som sporrar till att vilja fortsätta. Skriv gärna ner din träning och följ dina framsteg, på så sätt ökar chanserna till att hålla motivationen
uppe.

Läs hela inlägget »

När barnen önskar sig pannkakor och man vill  ge de ett lite bättre alternativ. 
Prova då att göra Bovetepannkakor. De blir lite mastigare och tjockare men väldigt goda.
Servera gärna med bär och lite kvarg. Eller varför inte lite kokosgrädde?

2 ägg
1,5 dl bovete mjöl
4 dl mjölk (valfri) 
1 nypa salt 
Stek i smör eller kokosfett.  


Visste du att bovete inte är ett sädesslag? Det är en ört som är nära släkting till rabarbern?!!

Om du använder helt bovete så är det vanligaste att man kokar den.
Den går också att blötlägga över natten med t ex kardemumma och vanilj. 
Innan du använder bovetet skall det sköljas och gärna i hett vatten. 

Kokt bovete kan används som ris eller att ha i sallader, fräsa det ihop med grönsaker i olivolja eller som en mumsig gröt. 
Bara fantasin sätter gränser. 
 

Läs hela inlägget »

Våga träna nybliven mamma

Den 28 februari startar vi upp Workshops för nyblivna mammor på Firskis & Svettis i Orminge.
Är du nybliven mamma eller har du en försvagad muskelatur i bäckenbotten eller i de djupa magmusklerna?
Då är denna Work shop något för dig. 
Läs mer och boka här
 

Läs hela inlägget »
Etiketter: mamma

Chiafrön är  något av det nyttigaste du kan få i dig i matväg – de är fullproppade med protein, antioxidanter och vitaminer och innehåller mer omega-3 än någon annan naturlig källa. Fröna är väldigt fiberrika och binder hela 12 gånger sin vikt av vatten. Innehåller massor av kostfiber 38g/100g.
Vill man minska i vikt kan det vara bra att känna till att Chiafrön innehåller mycket energi. 440 kcal/100g.
Nåt som är gott är att göra Chiasylt.
Koka sylt på frysta jordgubbar, hallon, blåbär tillsammans med en skvätt citron och lite stevia. Låt koka 10 min och rör sedan i chiafrön. Gott att ha på gröten eller till naturell kvarg.
 

Läs hela inlägget »
Etiketter: kost

Tidigare var den största anledningen till restriktivitet med träning hos gravida rädslan för förhöjd temperatur. Kroppstemperaturen stiger dock inte hos gravida vid upp till submaximal träning på grund av förbättrad temperaturreglering. Det paradoxala fenomenet att kroppstemperaturen sjunker samtidigt som kvinnan känner sig varmare och svettas lättare,tolkar vi som en förbättrad temperaturreglering under graviditet.
Alla friska gravida kan träna, gärna 30 minuter dagligen,
dvs mer än 90 procent av alla gravida rekommenderas att
vara fysiskt aktiva under graviditeten. Att bibehålla träningsnivån under okomplicerad graviditet och amningsperiod är sannolikt det säkraste rådet. Samtidigt är det viktigt att lyssna på kroppens signaler och använda sunt förnuft. Genom en generös inställning till träning i samband med graviditet främjas sannolikt den framtida hälsan.

Källa: Läkartidningen artikel 2007 
Bild: Pexel

Läs hela inlägget »
Etiketter: träning

I dag har jag testat denna produkt för första gången. Dags för mig att få starka naglar, glansigare hår och mer lyster i huden.

Kollagen – för hud, hår & naglar, är ett högdoserat kosttillskott som ger synliga och märkbara resulatat efter 4-8 veckor. Produkten innehåller hydrolyserat kollagen typ 1 från FISK, hyaluronsyra från fermentering, vitamin C från en patenterad och syraneutral form av kalciumaskorbat, samt EKOLOGISKT kisel från bambu växten – ingredienser som är kliniskt bevisade att de fungerar!

Vill du också prova?

399kr och finns att köpa här
 

Läs hela inlägget »
Etiketter: collagen