2019 > 02

Kronisk stress utlöser en kedjereaktion
En artikel från Harvard Medical School Health Publishing uppger att ständig stress och de hormoner som den frigör får människor att överäta, och påminner om att ”överätande inte är det enda stressrelaterade beteende som kan få kilona att smyga sig på. Stressade människor sover färre timmar, rör mindre på sig och dricker mer alkohol – allt detta är faktorer som kan bidra till övervikt.”
Det innebär att om man inte äter bra (tillräckligt, nyttigt, med jämna mellanrum) är det svårare att hålla energin uppe och klara av den stress som man möter i vardagen. Och om man inte hanterar stress på ett bra sett brukar sömnen påverkas. Eller om man ser det från en annan vinkel: Om stressnivån är konstant hög är det mycket större sannolikhet att man tar felaktiga beslut kring maten – hoppar över måltider eller tar till lite snabb tröstmat för att få en tillfällig energikick. En hög stressnivå under dagen försämrar även förmågan att sova gott, vilket gör att den onda cykeln fortsätter och man blir för trött nästa dag för att hålla sig till en hälsosam kost.
Läs hela inlägget »

FIRST BEAT LIVSSTILSANALYS
analyserar din återhämtning och hjälper dig känna igen stressfaktorer på arbetet och fritiden. Även små förändringar kan märkbart förbättra ditt välbefinnande. Livsstilsanalysen bedömer sömnens kvalitet och tillräcklighet och hjälper dig hitta lösningar för bättre återhämtning. Livsstilsanalysen visar om du är tillräckligt aktiv och om din träning är tillräckligt effektiv för att skapa positiva effekter för hälsan och förbättra din kondition.

HUR FUNGERAR FIRSTBEAT?
Hälso- och livsstilsanalysen genomförs med hjälp av mätverktyg från Firstbeat som mäter hjärtfrekvensvariabilteten och omvandlar det till personlig information om dina stressnivåer, återhämtningsförmåga, konditionsförmåga (VO2Max) samt hur du sover. 

LIVSTILSANALYSEN HJÄLPER DIG ATT HITTA DIN KONDITIONSNIVÅ 
Att känna välmående är viktigt för människan som helhet. När vi rör på oss sover vi bättre och hanterar stressen i vardagen smidigare. Samtidigt får vi också mer energi. Ändå räcker inte tiden och motivationen till alla gånger! Ibland känns motion bara som ett nödvändigt ont.
Men det ska vara roligt att röra på sig!

STRESS
Långa perioder av stress utan tillräcklig återhämtning kan leda till allvarlig överbelastning och utmattning. Firstbeats livsstilsanalys kan belysa otillräcklig återhämtning innan det utvecklas till ett allvarligt problem. Medvetenhet möjliggör förebyggande lösningar som gör att du hela tiden kan ligga steget före.

Nyfiken på att prova? 

Klicka här för att skicka oss mail 

Läs hela inlägget »

Visste du att genom att blötlägga nötter och frön i vatten och salt och sedan torkar de igen så aktiverar du de? Blötläggningen ökar näringsupptaget samtidigt som denna meod neutraliserar enzymhämmare och gör så att det blir lättare för magen att smälta dem.

Hur gör man?

1. Dusköljer nötter och/ eller frön.
2. Du lägger de i en glasburk eller liknande
3. Fyller upp med vatten, lite mer än vad det är nötter,
4. Du har i lite havsalt ( 1 msk / l vatten) 
5. Låter de sedan stå under handuk i rumstemp i 10-12 timmar.
6. Häll av vatten och skölj de noga.
7. In i en ugn på låg temp och torka ( 50-70 grader) i ca 4 timmar.
8. Om du vill kan du också krydda de med nåt spännande. 

Lycka till. 
 

Läs hela inlägget »

Motivation till träning – Hur får man det?
Det är en smart idé att börja smått, med små steg framåt. Tro inte att du ska få till
5 dagar i veckan ( om man vill ha det hållbart över tid) om du aldrig annars har tränat.
Starta heller upp med 1-2 dagar i veckan och lägg istället på vart efter. På såvis minskar du kraven på dig själv, det
känns mer lustfyllt och man blir stolt över att man följer sin plan, istället för att
känna sig misslyckad över att det ”bara” blev 3 pass denna vecka. När man börjar träna är det oftast tungt och det är inte roligt alla gånger. Det många motiveras av är när man ser sina framsteg. Att bli duktigare och duktigare på någonting kan vara det som sporrar till att vilja fortsätta. Skriv gärna ner din träning och följ dina framsteg, på så sätt ökar chanserna till att hålla motivationen
uppe.

Läs hela inlägget »

När barnen önskar sig pannkakor och man vill  ge de ett lite bättre alternativ. 
Prova då att göra Bovetepannkakor. De blir lite mastigare och tjockare men väldigt goda.
Servera gärna med bär och lite kvarg. Eller varför inte lite kokosgrädde?

2 ägg
1,5 dl bovete mjöl
4 dl mjölk (valfri) 
1 nypa salt 
Stek i smör eller kokosfett.  


Visste du att bovete inte är ett sädesslag? Det är en ört som är nära släkting till rabarbern?!!

Om du använder helt bovete så är det vanligaste att man kokar den.
Den går också att blötlägga över natten med t ex kardemumma och vanilj. 
Innan du använder bovetet skall det sköljas och gärna i hett vatten. 

Kokt bovete kan används som ris eller att ha i sallader, fräsa det ihop med grönsaker i olivolja eller som en mumsig gröt. 
Bara fantasin sätter gränser. 
 

Läs hela inlägget »

Våga träna nybliven mamma

Den 28 februari startar vi upp Workshops för nyblivna mammor på Firskis & Svettis i Orminge.
Är du nybliven mamma eller har du en försvagad muskelatur i bäckenbotten eller i de djupa magmusklerna?
Då är denna Work shop något för dig. 
Läs mer och boka här
 

Läs hela inlägget »
Etiketter: mamma